CSR-begrebet – altså virksomheders sociale ansvar og ansvarlighed – er allerede på vej ind i voksenalderen. I Magasinet NINEtoFIVE´s ny juni-nummer giver social business ekspert Tania Ellis en opdatering på, hvor CSR 2.0 er på vej hen netop nu.
Selv meget store danske virksomheder har stadigvæk problemer med at kommunikere og i særdeleshed synliggøre deres CSR-indsats og budskaber …?
Tania Ellis: “Danmarks omkring 1.100 største virksomheder har hver især fokuseret intensivt på at dokumentere deres CSR-indsatser i de rapporter – præcis sådan som årsregnskabsloven fra 2009 pålagde dem at gøre. Men det store problem er, at ikke ret mange læser disse rapporter.
Firmaernes bæredygtige anstrengelser når derfor aldrig ud over rampen. I CSR 2.0-fasen ser jeg det som den helt store udfordring for virksomhederne at nuancere, differentiere samt sprede alle deres positive CSR-tiltag og budskaber gennem de sociale medier, i presse, i foredrag, events og så videre og samtidig brede budskaberne ud over hele kalenderåret.
De skal kort fortalt blive dygtige til at vise og dokumentere deres samfundsansvarlighed på en bredest mulig vifte af tidens forskellige kommunikations-kanaler, som de skal udvælge til det hver gang aktuelle budskab og den relevante målgruppe.”
Læs hele Tania Ellis´ CSR-opdatering her
Hvis du er på udkig efter ledige erhvervslokaler i Aarhus for eksempel